Om Babyshop

Babyshop.se grundades 2006, och vi är idag stolta över att vara den ledande nätbutiken för exklusiva varumärken inom barnmode i Europa. Vårt mål är att inspirera genom att erbjuda en förstklassig shoppingupplevelse och den bästa kundservicen med en mix av välkända, lokala och internationella designade kvalitetsmärken.

På Babyshop kommer du garanterat att hitta det du som blivande förälder söker.  Vi har samlat det senaste modet som hör barnvärlden till, på ett och samma ställe för att göra din shoppingrunda snabb, enkel och inspirerande. I vårt sortiment hittar du kläder och skor för barn i åldrarna mellan 0 till 10 år, leksaker, barnvagnar, bilbarnstolar, skötväskor, barninredning och mycket mer.

Babyshops resa började när grundarna Linn och Marcus Tagesson med nyfikenhet ville starta någonting på nätet. Efter att ha lyckats komma över namnet Babyshop.se beslutade sig paret för att satsa på att sälja barnmode online, och det var då som webbutiken såg dagens ljus. Med hög entreprenörsanda, kämparglöd och kunnande är Babyshop idag mer levande än någonsin.

Babyshop hittar du Online, i din mobil och i våra 11 fysiska butiker i Norge, samt i vår flaggskeppsbutik i Sturegallerian i Stockholm, som öppnades i Augusti 2013.

Vi har vunnit flera priser, men de utnämningar vi är mest stolta över är Årets E-handel på Nordic E-Commerse Summit, Bästa Barnbutik på Habit Modegala och Årets E-handel på Retail Awards.

Hitta samtliga kontaktuppgifter till oss på sidan Kontakta oss.


Organisationnummer: 556699-1542

Karriär

Vill du bli en del av vårt härliga gäng?

Varje dag med oss ska vara rolig – Don´t Monday it!

Vi växer så det knakar och söker ständigt nya talanger som är redo för sin nästa utmaning. Ta en titt på vår karriärsida och se om någon av de lediga tjänsterna är något för just dig! Klicka HÄR

Integritetspolicy

Integritetspolicy

1. Allmänt

Babyshop värnar om din personliga integritet och arbetar för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas vid användning av våra tjänster. Nedan följer vår policy avseende integritet (“Integritetspolicy”) som fastställer hur Babyshop Sthlm AB, org. nr 556699-1542, BOX 29098, 100 52 Stockholm, Sverige, [email protected] (“Babyshop/vi”) använder, bearbetar och skyddar dina personuppgifter. Integritetspolicyn gäller när Babyshop tillhandahåller tjänster och produkter i anslutning till köp, serviceärenden och övrig kontakt med Babyshop.

Delar av Integritetspolicyn är också tillämplig för behandling av personuppgifter avseende personer som samtyckt till anpassade marknadsföringstjänster  (”Prenumerant”).

 

2. Vem ansvarar för dina personuppgifter?

Babyshop är personuppgiftsansvarig och har följande kontaktuppgifter:

Per post: Babyshop Sthlm AB, BOX 29098, 100 52 Stockholm

Tel: 010 750 24 23

E-post: [email protected]

 

Babyshop avser att behandla alla personuppgifter på ett lagligt, öppet och rättvist sätt i enlighet med tillämplig lagstiftning (bl.a. Europeiska Unionens Allmänna Dataskyddsförordning 2016/679 av den 27 april 2016).

 

3. När behandlar vi dina personuppgifter?

Som kund hos Babyshop behandlar vi personuppgifter om dig när du genomför ett köp på Babyshops hemsida, använder dig av Babyshops support, besöker Babyshops hemsida eller på annat sätt har kontakt med Babyshop. De ändamål som ligger till grund för Babyshops behandling av personuppgifter anges i avsnitt 5.

Som Prenumerant hos Babyshop behandlar vi personuppgifter om dig. Samtliga personuppgifter specificeras i avsnitt 4.

Babyshop samlar även in och uppdaterar dina adressuppgifter via tredjepartstjänster som Klarna och Qliro för adressuppdatering.

 

4. Sammanställning av personuppgiftshantering

 

Ändamål

Rättslig grund

Kategorier av personuppgifter

Typ av behandling

Automatiserat beslutsfattande

Lagringstid

Åtaganden i samband med beställning/köp

Fullgörande av avtal

Behandling av personuppgifter krävs för Babyshops fullgörande av åtaganden i samband med beställning/köp. Avsaknad av personuppgifter innebär att Babyshop inte kan fullgöra sina åtaganden och kan tvingas neka köpet.

Namn

Personnummer

Adress

E-post

Telefonnummer

Betalningshistorik

Betalningsuppgifter

Kreditupplysningar

Information om köp

Leverans (inklusive kontakt i samband med leveransen)

Identifikation

Betalningshantering (inklusive eventuellt inhämtande av kreditupplysning samt analys av möjliga betallösningar)

Hantering av reklamations- och garantiärenden

 

Nej

Fullgörelse av köpeavtal (inklusive leverans och betalning) och 36 månader därefter i syfte att hantera eventuella reklamations- och garantiärenden

 

Fullgöra Babyshops rättsliga förpliktelser

Lagstadgat krav

Behandling av personuppgifter krävs enligt lag. Avsaknad av personuppgifter innebär att Babyshop inte kan efterleva rättsliga skyldigheter och kan tvingas neka köpet.

Namn

Personnummer

Adress

E-post

Telefonnummer

Betalningshistorik

Betalningsuppgifter

Kreditupplysningar

Information om köp

Information om eventuella fel/klagomål

 

Hantering nödvändig för att uppfylla Babyshops rättsliga förpliktelser enligt lag, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen och reglerna om produktansvar och produktsäkerhet)

 

Nej

I enlighet med lagstadgade krav

 

Marknadsföring & segmenterad marknadsföring av Babyshops varor via email, telefon eller SMS/MMS

Berättigat intresse

Behandlingen är nödvändig för att tillgodose Babyshops berättigade intresse av viss marknadsföring.

Namn

Ålder

Kön

Adress

E-post

Telefonnummer

Betalningshistorik

Betalningsuppgifter

Köphistorik

Köp- och användargenererade data

Utskick av nyhetsbrev med information och erbjudanden

Förenkla användning av Babyshops tjänster (t.ex. genom att spara favoriter och på så vis underlätta framtida köp eller påminna dig om varor som glömts i den digitala varukorgen)

Personlig kommunikation baserad på ditt beteende via Babyshops medier

Nej

Fullgörelse av köpeavtal (inklusive leverans och betalning) och 36 månader därefter i syfte att ge fler erbjudanden från Babyshop

 

Individanpassade erbjudanden samt riktad kommunikation via post, e-post, telefon eller SMS/MMS

Samtycke

Behandling sker efter inhämtande av samtycke till viss anpassad marknadsföring.

Namn

Ålder

Kön

Adress

E-post

Telefonnummer

Betalningshistorik

Betalningsuppgifter

Köphistorik

Köp- och användargenererade data

Angivna kundval avseende kommunikationskanaler.

 

Personligt anpassad marknadsföring (t.ex. relevanta produktrekommendationer, presentation av specifika förmåner och erbjudanden och andra liknande åtgärder)

Analys av dina personuppgifter görs på individnivå. Analysen ligger till grund för Babyshops kommunikation med dig och de erbjudanden, förmåner och information som skickas till dig

 

Ja

Tills samtycket återkallas

 

Hantera kundserviceärenden

Berättigat intresse

Behandlingen är nödvändig för att tillgodose ditt och Babyshops berättigade intresse av kundservice.

Namn

Adress

E-post

Telefonnummer

Betalningshistorik

Betalningsuppgifter

Köphistorik

Korrespondens

Eventuella fel/klagomål

 

Kommunikation och besvarande av eventuella spörsmål till vår kundtjänst

Identifiering och utredning av eventuella klagomål och supportärenden

Nej

Tills ärendet är avslutat

 

Genomförande och hantering av tävlingar och/eller event

Samtycke

Behandling sker efter inhämtande av samtycke till behandling av personuppgifter för hantering av tävlingar och/eller event.

Namn

Personnummer

Adress

E-post

Telefonnummer

Information om tävlingsbidrag

Information om eventutvärderingar

Kontakt innan och efter tävlingar eller event där du har deltagit (t.ex. anmälningar, frågor eller utvärderingar)

Identifiering

Val av vinnare

Förmedling av eventuella vinster

 

Nej

Under tiden tävlingen/eventen och moment därtill pågår

 

Utvärdering, utveckling och förbättring Babyshops tjänster, produkter och system

Berättigat intresse

Behandlingen är nödvändig för att tillgodose ditt och Babyshops berättigade intresse av utvärdering, utveckling och förbättring av Babyshops tjänster, produkter och system.

Ålder

Kön

Hemsäte

Korrespondens/feedback om Babyshops produkter

Köp- och användargenererade data

Tekniska data (t.ex. språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, operativsystem, skärmupplösning och plattform)

Information om din integration med Babyshop

Anpassning av tjänster

Framtagande av underlag för förbättring av varu- och logistikflöden (t.ex. prognostisering av inköp, lager och leveranser)

Framtagande av underlag utveckling och förbättring av Babyshops varusortiment

Framtagande av underlag för att utveckling och förbättring av Babyshops resurseffektivitet

Framtagande av underlag för planering av etableringar

Erbjuda möjlighet att påverka varusortiment

Framtagande av underlag för att förbättring och utveckling av IT-system  

Analyser av personuppgifter görs genom en segmentering av kunder och görs på en aggregerad nivå med hjälp av avidentifierad eller pseudonymiserad data

Nej

36 månader från insamlandet

 

Förhindra, förebygga och utreda brott mot Babyshop samt förhindra missbruk av Babyshops tjänster

Lagstadgat krav och berättigat intresse

1) Behandling av personuppgifter vid lagstadgat krav.

2) Behandlingen är nödvändig för att tillgodose ditt och Babyshops berättigade intresse av att förhindra, förebygga och utreda brott samt förhindra missbruk av Babyshops tjänster.

Personnummer

Videoinspelningar från kamerabevakning

Köp- och användargenererade data

Tekniska data (t.ex. språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, operativsystem, skärmupplösning och plattform)

Information om din integration med Babyshop

Förhindra och utreda eventuella bedrägerier/lagöverträdelser

Förhindra av trakasserier, skräppostutskick, phising, eller andra åtgärder som är förbjudna enligt lag eller Babyshops villkor

Skydd och förbättring av IT-miljö

 

Nej

36 månader från insamlandet

 

Administration av kundprofil

Berättigat intresse

Behandlingen är nödvändig för att tillgodose ditt och Babyshops berättigade intresse av att administrera din kundprofil och underlätta för dig att nyttja dina rättigheter till ändring, radering, begränsning av lagrade personuppgifter samt dataportabilitet.

Namn

Personnummer

Adress

E-post

Telefonnummer

Betalningshistorik

Betalningsuppgifter

Kreditupplysningar

Information om köp

Användarnamn och lösenord

Inställningar avseende din profil och dina personliga val

Möjliggöra inloggning

Säkerställa identitet

Ge dig möjlighet att ändra, radera och begränsa lagring av personuppgifter

Säkerställa korrekta och uppdaterade personuppgifter

Erbjuda tillgång till köp- och betalningshistorik

Hantering av dina kundval

 

Nej

36 månader från insamlandet

 

 

När Babyshop behandlar personuppgifter med stöd av en intresseavvägning har vi bedömt att vårt intresse av behandla personuppgifterna väger tyngre än det integritetsintrång som behandlingen kan innebära, dels för att behandlingen är begränsad samt att den registrerade kan kontakta Babyshop och när som helst få sina uppgifter raderade. Babyshop behandlar aldrig känsliga personuppgifter med stöd av en intresseavvägning och utför ingen automatiserad behandling utan ditt samtycke.

 

När Babyshop behandlar personuppgifter med stöd av samtycke från dig måste ditt samtycke vara frivilligt, specifikt, informerat och innebära ett otvetydigt medgivande för att gälla som rättslig grund. Om du har gett ditt samtycke till Babyshop har du rätt att när som helst återkalla det.

 

5. Profilering

För Prenumeranter kan Babyshop komma att behandla personuppgifter genom profilering. Sådan profilering sker med stöd av samtycke från dig. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke.

Profilering innebär att vi analyserar information om hur du använder vår hemsida, vilka varor, tjänster och erbjudanden du varit intresserad av, uppgifter om dina inköp, vilka av våra nyhetsbrev du interagerat med, om du eventuellt har anmält dig till något av våra event samt information om ditt kontoinnehav. Detta gör vi för att tillhandahålla dig erbjudanden som vi tror passar dig och för att bjuda in dig till event vi tror att du skulle vilja gå på.

Du äger rätt att närsomhelst invända mot sådan profilering. Eventuell invändning skickas till [email protected] När Babyshop har mottagit din anmälan kommer vi upphöra med att behandla dina personuppgifter för detta ändamål.

 

6. Tillgång till lagrade personuppgifter

Babyshop kan komma att lämna ut personuppgifter till annat bolag som ingår i samma koncern som Babyshop samt till samarbetspartners för att uppfylla våra åtaganden och de ändamål som nämnts ovan. Våra samarbetspartners är: Panagora, Daniel Jernström, QlickView, Element Logic, PerfectIT, Unifaun, Posti, PostNord, Budbee, UPS, Shipwallet, Hörby Bruk, Captech, Leggodt, Pragma, NSH Nordic, Zendesk, Xcally, Relation Desk, Netigate, PayPal, Qliro, Nets/DIBS, Trustly, Klarna, Customer Value, Rule, Preglife, Google, Forward3D, Lifeler, Nosto, TradeDoubler, Criteo, Facebook, Hojtar, Sitegainer, Disqus, Yandex, vk.com, Sogou, Baidu, Microsoft, Naver, Affiliate Window, CrazyEgg, Datafeedwatch, Wordpress, Relex, Redeal och Veinteractive.

Uppgifter som vidarebefordras till tredje part används endast för att tillhandahålla ovannämnda tjänster till dig, t.ex. speditörer i samband med leverans av varor, mediebyråer för distribution av marknadsföring och kreditupplysnings- eller inkassobyråer för kreditupplysningskontroller, identitetskontroller och indrivning av fordran.

Vi överför aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål som bedrivs av tredje part utanför Babyshop Group-koncernen och våra samarbetspartners. Vi kommer inte heller sälja dina personuppgifter till tredje part utan ditt tillstånd. Babyshop kan komma att lämna ut dina personuppgifter om det är nödvändigt för att följa gällande lagstiftning eller krav från myndigheter, för att tillvarata Babyshops rättsliga intressen eller för att upptäcka, förebygga eller uppmärksamma bedrägerier och andra säkerhets- eller tekniska problem.

Babyshop strävar alltid efter att enbart lagra personuppgifter inom EU/EES. Uppgifterna kan komma att överföras och bearbetas i ett land utanför EU/EES (tredje land). De överföringar som sker görs till USA, för Google Analytics (analys) och Zendesk (kundtjänst). Eventuell överföring sker i enlighet med gällande lagstiftning och personer som omfattas av överföringen kommer underrättas.

 

7. Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi har vidtagit tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina uppgifter från förlust, manipulation och obehörig åtkomst. Vi anpassar fortlöpande våra säkerhetsåtgärder i enlighet med de framsteg och den utveckling som sker på det tekniska området. För att göra kortköp så säkra som möjligt, skickas all kortinformation i krypterad form. Detta innebär att kortinformationen överförs via en säker anslutning och att dina personuppgifter inte kan läsas av utomstående. För kortköp arbetar vi med ett auktoriserat betalningsombud som hjälper oss att direkt kontrollera med din bank att kortet är giltigt för köp. Vårt betalningsombud bearbetar dina kortuppgifter i enlighet med den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS som utvecklades av kortföretagen VISA, MasterCard, Diners, American Express och JCB. Detta innebär att säkerheten är mycket hög vid bearbetningen av dina kortuppgifter. När du betalar med kort förbehåller vi oss rätten att utföra en identitetskontroll.

Babyshop kan låta tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte på beställning av oss för att marknadsföra våra produkter och tjänster, men vi kommer aldrig låta en tredje part använda dina personuppgifter för att bedriva egen marknadsföring gentemot dig.

 

8. Vilka är dina rättigheter?

Babyshop kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, radera, avidentifiera eller komplettera dina uppgifter om de upptäcks vara felaktiga, ofullständiga eller missvisande.

Som registrerad äger du rätt att begära:

1. Tillgång till dina personuppgifter. Du har rätt att få ett registerutdrag eller en kopia över vilka personuppgifter Babyshop behandlar om dig. Du kan närsomhelst utnyttja denna rätt genom en skriftligt undertecknad ansökan.

2. Rättelse av dina personuppgifter. Du har rätt att begära att Babyshop utan onödigt dröjsmål rättar felaktiga eller ofullständiga uppgifter som behandlas om dig.

3. Radering av dina personuppgifter. Du har rätt att begära att dina personuppgifter tas bort om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Vid ett lagstadgat krav på lagring av dina personuppgifter eller när det finns andra legitima skäl till varför Babyshop måste spara dina uppgifter, till exempel obetalda skulder, kan dina personuppgifter inte raderas. Vi kommer då att avsluta den behandling som görs för andra ändamål än att följa lagstiftningen.

4. Begränsning av behandling. Du har rätt att begära att dina personuppgifter endast får behandlas för vissa avgränsade ändamål. Du kan bland annat begära begränsning när du anser att dina uppgifter är felaktiga och du har begärt rättelse enligt ovan. Under tiden uppgifternas korrekthet utreds kommer dess behandling vara begränsad.

Om dina personuppgifter finns lagrade hos Babyshop har du rätt till dataportabilitet. Det innebär en rätt att under vissa förutsättningar få ut och överföra vissa av dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format till en annan personuppgiftsansvarig.

När Babyshops personuppgiftsbehandling utförs med stöd av en intresseavvägning har du rätt att invända mot denna. Vid en invändning fortsätter Babyshop endast behandlingen om det finns berättigade skäl till behandlingen som väger tyngre än dina intressen.

Du kan när som helst invända mot att dina personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring. Babyshop behandlar inte dina personuppgifter för ändamål som rör direkt marknadsföring om du motsätter dig sådan behandling. När vi har mottagit din invändning kommer vi att upphöra med att behandla personuppgifterna för sådant marknadsföringsändamål. Eventuell invändning skickas till [email protected] Om du har lämnat samtycke till Babyshop att lagra och använda dina personuppgifter för marknadsföringsändamål kan du när som helst återkalla nämnda samtycke. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen, exempelvis den som rör direkt marknadsföring. Ett eventuellt återkallande av samtycke skickas till [email protected]

Som registrerad äger du rätt att inge eventuella klagomål angående behandling av dina personuppgifter till Datainspektionen/Integritetsskyddsmyndigheten.

 

9. Användning av cookies och andra spårningstekniker

Vår hemsida använder sig av cookies och andra spårningstekniker för att förbättra din onlineupplevelse. Du hittar mer information om detta i vår cookiepolicy. Babyshop använder bland annat Googles annonstjänster. Du kan läsa mer om Googles insamling, delning och användning av data här.

 

10. Eventuella ändringar av Babyshops integritetspolicy

Babyshop förbehåller sig rätten att när som helst göra ändringar i denna Integritetspolicy. Om Integritetspolicyn väsentligen ändras kommer Babyshop att med rimlig varsel kommunicera detta på sin hemsida och/eller genom mailutskick till dig.

 

11. Kontaktinformation till personuppgiftsansvarig

Vi värnar om våra kunders personuppgifter! Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter, denna Integritetspolicy eller om du vill begära ett registerutdrag.

 

Vår kontaktinformation är:

Babyshop Sthlm AB

BOX 29098

100 52 Stockholm

Sverige

Telefon: 010 750 24 23

E-post: [email protected]

Företagsregister: Bolagsverket

Organisationsnummer: 556699-1542

 

 

Cookies

Vad är cookies?

På Babyshops webbplats används cookies. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen.

Det finns två huvudtyper av cookies:

1.    en permanent cookie ligger kvar på besökarens dator under en bestämd tid.

2.    en sessionscookie lagras tillfälligt i datorns minne under tiden en besökare är inne på en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.

Varför använder vi cookies?

Babyshop använder cookies för att förbättra webbplatsen för besökaren t.ex. genom att anpassa webbplatsen efter besökarens önskemål, val och intressen kunna hjälpa dig att hålla reda på vilka varor du lagt i din varukorg kunna hantera ditt köp säkerställa att besökaren loggat in på webbplatsen och därigenom slipper logga in på varje ny sida denne besöker för att kunna anpassa våra tjänster så att du får reklam som är relevant för dig och för att kunna fullgöra våra åtaganden vid köp.

Permanenta cookies används bland annat för att lagra dina eventuella personliga inställningar hos Babyshop så att du exempelvis slipper göra om vissa val varje gång du besöker Webbplatsen samt för att anpassa och göra information och marknadsföring så relevant som möjligt för dig. Sessionscookies används bland annat i syfte att kunna registrera statistik över användandet av Webbplatsen.

Genom att använda Babyshops webbplats godkänner du behandlingen av cookies enligt vad som sägs här. Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsares säkerhetsinställningar. Du kan även ställa in webbläsaren så att du får en fråga varje gång Babyshops webbplats försöker placera en cookie på din dator. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas se webbläsarens hjälpsidor för mer information. Vidare kan du när som helst radera cookies manuellt från din hårddisk.

Notera att om du väljer att inte acceptera cookies kommer du inte att kunna genomföra köp på Webbplatsen. Funktionaliteten kan även i övrigt komma att begränsas.

Vår webbplats fungerar även om du bara tillåter sessionscookies. Du kan i sådant fall fortfarande se alla produkter och läsa all information. Om du väljer att inte heller tillåta sessionscookies från vår webbplats kommer du inte att kunna lägga någon vara i kundvagnen eller göra en beställning.

Tredjepartscookies

Babyshop samarbetar med flera aktörer som på babyshop.se sätter sina tredjepartscookies. Information som samlas in från dessa cookies kan delas med Babyshop men även användas för andra syften. Respektive aktör kontrollerar, ansvarar för och levererar nämnda tjänster.

Tredjepartscookies administreras via ett gemensamt verktyg - Google Tag Manager.

Nedan följer en lista över aktörer som använder cookies för att styra annonsering och samla statistik som utgör underlag för ersättning av annonsering. Babyshop hanterar dessa samarbeten som regleras av avtal med respektive part.

Tredjepartscookies

Ändamål

Varaktighet

Google Analytics

Marknadsföring

 

OpenX

Marknadsföring

 

Double Click

Marknadsföring

 

Yahoo Ad Exchange

Marknadsföring

 

Rubicon

Marknadsföring

 

Criteo

Marknadsföring

 

Bing Ads

Marknadsföring

 

Outbrain

Marknadsföring

 

Advertising.com

Marknadsföring

 

Index Exchange

Marknadsföring

 

AppNexus

Marknadsföring

 

LiveRamp

Marknadsföring

 

Google AdWords Conversion

Marknadsföring

 

PulsePoint

Marknadsföring

 

DoubleClick Floodlight

Marknadsföring

 

PubMatic

Marknadsföring

 

SMART AdServer

Marknadsföring

 

TradeDesk

Marknadsföring

 

Adform

Marknadsföring

 

Improve Digital

Marknadsföring

 

Taboola

Marknadsföring

 

Drawbridge

Marknadsföring

 

ShareThrough

Marknadsföring

 

Ve Interactive

Marknadsföring

 

Baidu Ads

Marknadsföring

 

Smaato

Marknadsföring

 

YieldMo

Marknadsföring

 

BidSwitch

Marknadsföring

 

Facebook Custom Audience

Marknadsföring

 

Google Dynamic Remarketing

Marknadsföring

 

SmartClip

Marknadsföring

 

DoubleClick Ad Exchange

Marknadsföring

 

Google AdWords User List

Marknadsföring

 

Zopim

Kundinteraktion

 

Google Tag Manager

Verktyg

 

Google Analytics

Webbanalys

 

Crazy Egg

Webbanalys

 

Yahoo Analytics

Webbanalys

 

Yandex.Metrix

Webbanalys

 

ADTECH

Webbanalys

 

Optimizely

Webbanalys

 

Pingdom

Webbanalys

 

Divvit

Webbanalys

 

GA Audiences

Webbanalys

 

Facebook Connect

Sociala medier

 

Hur tackar jag nej till cookies?

Om du inte accepterar cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefiler inte laddas ner i din dator. Då stängs alla cookies av. Tillfälliga cookies är dock nödvändiga för att kunna navigera på Babyshops webbplats. Webbplatsen kommer inte att fungera som tänkt om tillfälliga cookies inte accepteras.

Om du inte vill att dessa aktörer ska samla anonym data från dig via tredjepartscookies kan du antingen blockera cookies från tredje part i din webbläsare eller avanmäla dig från registreringen av tredjepartscookies från respektive aktör.

Mer information

Du kan läsa mer om cookies på Post- och Telestyrelsens webbplats.

 

Babyshop store

Babyshop Store är en barnbutik som är belägen i Sturegallerian i centrala Stockholm. Hos oss finner du allt ifrån barnkläder och barnprodukter, barnvagnar och tillbehör, barnskor, till gravidkläder från välkända varumärken såsom Ralph Lauren, Colmar, Burberry, Mini Rodini, The Brand, Bugaboo, Elodie Details och många fler. Allt från nyfödda barn & upp till 10 år och gravida kvinnor. En barnbutik som passar alla modemedvetna vuxna och barn som letar efter de senaste, snyggaste och smartaste barnprodukterna och barnkläderna.

Babyshop Store erbjuder ett brett och noga utvalt sortiment med hög personlig service och produktkunskap. Vi har möjlighet att hjälpa dig som kund att beställa hem varor från nätet, när det inte finns i butiken. Vi erbjuder även dig som kund att beställa på nätet och få hämta ut det i butiken i Sturegallerian. Om du lagt din order innan kl.16.00 måndag till torsdag kan du hämta ut det två dagar senare efter kl. 12.00 För order lagd efter kl. 16.00 på torsdag tom söndag finns ditt paket att hämta på tisdag efter kl 12.00. Ett fraktfritt och smidigt sätt som garanterar att du får dina favoriter ur vårt sortiment. Om du önskar att returnera det du köpt via webben i butiken är du också varmt välkomna.

Film & lekhörna till barnen!

Tänk att få handla i lugn och ro bland välkända varumärken & handplockade designers medans barnen underhåller sig själva. Det är möjligt i och med vår lilla film & lekhörna där barnen kan gå in i fantasins värld med våra spännande filmvisningar och roliga leksaker medan du shoppar.

Välkomna in!

Bild på butiken

Öppettider

Måndag - Fredag 10-19
Lördag 10-17
Söndag 12-17

Kontakt

Sturegallerian, Stureplan 4
114 35 Stockholm
Telefon: 0722-226416
E-mail: [email protected]

Kontakta oss

 

Har du några frågor till oss på Babyshop.se? Tveka inte att kontakta oss:

Kundservice:

Öppettider:
Måndag - Torsdag kl. 08:00-23.00
Fredag kl. 08:00-17:00

Söndag kl. 16:00-23:00

Tel: 010 750 24 23

 

För kontakt med vår butik i Sturegallerian:
 
Babyshop Store
Sturegallerian, Stockholm

Öppettider:
Måndag - Fredag kl. 10:00-19:00
Lördag kl. 10:00-17:00
Söndag kl. 12:00-17:00
 
Fredag 22 juni har vår kundservice stängt och öppnar igen söndag 24 juni som vanligt. 

E-mail: [email protected]
Tel: 0722-22 64 16

Returer & Lager:

Babyshop Sthlm AB
Norra Stigamovägen 4
555 92 Jönköping

Huvudkontoret:

Babyshop.se
Valhallavägen 117 F
115 31 Stockholm
Sweden



 


Babyshop.se drivs som ett aktiebolag och har organisationsnummer: 556699-1542

 

Leveransvillkor
Notera! Villkoren nedan reglerar endast leveranser inom Sverige.

Orderbekräftelse
När du har gjort din beställning och godkänt den skickar vi en orderbekräftelse via e-post till dig.

Leveransbekräftelse
När vi har packat din order skickar vi ytterligare en bekräftelse, en leveransbekräftelse. Från det kan du gå in på ”Min Sida” för att hitta mer information om din order.

Fraktkostnader
29 kr inom Sverige. Fri frakt på alla beställningar över 499 kr!

Beräknad leveranstid
1-3 arbetsdagar med Posten.
1-2 arbetsdagar med UPS.

Våra leveranssätt

Posten Norden
Vi har valt Posten som distributör på grund av deras många och spridda utlämningsställen, deras snabba och trygga leveranser samt smidiga leveranser rakt ned i brevlådan (för de mindre varorna). Detta för att vi ska kunna vara så tillgängliga som möjligt för er kunder runt om i landet.


UPS Express Saver
UPS har vi som vår andra distributör då vi även vill ge våra kunder möjligheten att få alla storlekar på paket levererat direkt hem till dörren med en kort leveranstid. Om man inte är hemma när paketet levereras får man en avi i brevlådan. På avin informerar UPS om när de har varit vid leveransadressen och att de återkommer dagen efter vid samma tid eller att man kan ringa dem och ändra adress om man skulle vilja. Vi rekommenderar därför alla som beställer via UPS att skriva in den adress som man troligen kommer att befinna sig på dagen efter beställning mellan 09-18, det kan också vara en alternativ adress som tillexempel din jobbaddress. UPS gör alla sina leveranser mellan 09-18 och alla paket som skickas med UPS kräver en signatur vid leveransen.


Butik Sthlm
Hämta ditt paket i vår butik i Sturegallerian, Stockholm. Om du lagt din order innan kl.15.30 måndag till torsdag kan du hämta ut det två dagar senare efter kl. 12.00 För order lagd efter kl. 15.30 på torsdag tom söndag finns ditt paket att hämta på tisdag efter kl 12.00. Vänligen notera att du har 14 arbetsdagar på dig att hämta ut ditt paket i Babyshop Store och glöm inte att ta med legitimation.

Babyshop store Sturegallerian,
Stureplan 4 11436 Stockholm
Tel: 0722226416
Måndag-fredag 10.00-19.00
Lördag 10.00-17.00
Söndag 12.00-17.00

Försening
Vid eventuell försening har du rätt att häva köpet om du inte godkänner en ny leveranstid. Vill du häva ditt köp på grund av fördröjd leveranstid och har förskottbetalat förs pengarna tillbaka till ditt konto inom ett par dagar. Har du valt att betala med faktura så makulerar vi den.

Är du under 18 år?
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa hos oss!

Byte & Retur

Byte & Retur

Returrätt

Vi vill självklart att du ska vara nöjd med din vara och ha möjlighet att öppna förpackningen och titta närmare på produkten. Om varan inte är som du föreställt dig har du 30 dagars öppet köp när du handlat hos oss.

Vid retur ska varan skickas i originalskick. Varan ska vara oanvänd och ha med originalförpackningar samt etiketter/taggar ska sitta fast på plagget.
Kontrollera alltid din vara när du mottagit den och kontakta alltid vår kundservice om du har mottagit en vara som inte levererats i förväntat skick enligt våra restriktioner.
Skriv eller klistra inte något på originalförpackningarna, som t.ex. skokartonger då dessa ska tillbaka till oss i ursprungligt skick.

På grund av hygieniska skäl godtar vi inte returer av:
Nappar och nappflaskor
Hårband, diadem och hårspännen
Underkläder
Badkläder

Vid retur, följ nedanstående steg:
I din beställning medföljer en förbetald fraktsedel samt en retursedel (saknar du din fraktsedel? Vår kundservice kan hjälpa dig att ordna en ny)

1.  Fyll i retursedeln som medföljer i paketet eller så hittar du den här och lägg ner tillsammans med varorna du önskar returnera i emballaget du mottog dina varor i eller i annan förpackning. Förslut väl.
2. Klistra fast den förbetalda fraktetiketten på utsidan av påsen/paketet och lämna in hos ditt närmaste postombud.

OBS! Du som kund har ansvaret för att din retur når oss. Notera kolli-ID på paketet som du sänder i retur till oss och be ditt ombud om kvitto när du lämnar in paketet.

Kostar det någonting att göra en retur?
Det tillkommer en kostnad á 39 SEK för returporto när du väljer att göra en retur. Detta justeras i samband med att vi har mottagit din retur.

Om du vill bekosta returkostnaden själv vänligen meddela det till vår kundservice så att du inte debiteras någon extra returkostnad. Observera att vi ej kan ta emot returer via DHL eller Schenker.

Byte?
Önskar du byta storlek eller färg på en vara? Självklart bjuder vi på ett byte! På din retursedel finns en kod som ger dig fri frakt vid ny orderläggning. Erbjudandet gäller 7 dagar efter det att du mottagit ditt paket. 
Vid byte ska varan skickas i originalskick. Varan ska vara oanvänd och ha med originalförpackningar samt etiketter/taggar ska sitta fast på plagget.

Retur Paketerbjudanden

Har man köpt flera varor i ett så kallat paketerbjudande eller ” ta 3 betala för 2” så måste samtliga varor returneras vid retur, det går ej att returnera enstaka varor då detta är just ett paketerbjudande.

Byte av storlek går dock bra i dessa fall med bifogad retursedel. Vid eventuell reklamation av vara vänligen kontakta kundservice.

Har du handlat din vara på kampanj som nu utgått?
Kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig att justera priset i efterhand på din nya beställning.

Fel/reklamation
Du som kund ansvarar för att packa upp och kontrollera att produkterna i ditt paket är felfria inom 7 dagar från att du har mottagit dem.
Om det skulle vara något fel på din vara när den kommit hem till dig ber vi dig att alltid kontakta vår kundservice innan du skickar tillbaka varan till oss på + 46 (10) 7502423 eller [email protected].
Babyshop.se följer komsumentköplagen vid reklamationer, se www.konsumentverket.se.

Har ni mottagit min retur?
Det tar generellt 7-10 dagar för en retur att nå vårt lager samt hanteras. Observera att vid rea och kampanjperioder kan det dröja någon dag extra på grund av fler returer än vanligt.
Du får alltid en bekräftelse via mail så fort din retur är mottagen och hanterad.

Återbetalning
Alla våra beställningar kommer in via Klarna Checkout med undantag för Paypal.

Vid registreringen av din retur meddelar vi Klarna om detta.

Om du valt vanlig faktura som betalsätt kommer du att få en korrigerad faktura skickad via e-post.  Om du har returnerat hela din order, så tar vi givetvis bort hela din faktura. Har du redan hunnit betalat din faktura, så kommer Klarna att kontakta dig för en återbetalning.

Om du har valt att betala med kort eller genom direktbetalning via din bank kommer Klarna att kontakta dig för en återbetalning.

Klarna reserverar sig för att en återbetalning kan ske inom upp till 14 dagar efter registrerad retur men oftast tar det endast några bankdagar.

Har du betalat via Paypal återbetalar vi dig till ditt Paypal konto och pengarna har du åter inom 2-5 bankdagar.

Eventuella fel i produkt- och prisinformation
Vi reserverar oss för eventuella fel i produkt- och prisinformation och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Vid tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (www.arn.se) rekommendationer.

Betalsätt

Kontokort
Idag kan du betala dina varor på Babyshop.se med VISA, MasterCard eller Eurocard. Det är kostnadsfritt att betala med kontokort!
 

DIBS skyddar din information
DIBS är ett svenskt företag som hanterar online-verifiering av kreditkort på ett säkert, snabbt och enkelt sätt. När du fyllt i dina kortuppgifter krypteras kontokortsnumret direkt. Kommunikationen till DIBS-servern går via en krypterad direktförbindelse (https). När sedan din information skickas till banken används bankens säkerhetssystem.

Vid betalningen är det alltså två kommunikationsvägar som skyddas:

1. Kommunikationen mellan slutkonsument och DIBS
2. Kommunikationen mellan DIBS och banken

För kommunikationen mellan slutkonsument och DIBS används SSL-kryptering. DIBS använder sig av den starkaste kryptering som finns tillgänglig på marknaden med 128-bitarsnyckel. Det betyder att du dels kan vara säker på att du är uppkopplad mot just DIBS server, och dels att ingen annan än DIBS kan se din information.

I kommunikationen med bankerna använder DIBS samma säkerhetssystem som används av bankerna vilket garanterar den högsta säkerheten. DIBS uppfyller även kraven för marknadens främsta säkerhetsstandard PCI DSS.

 

Checkout
Med Klarna checkout erbjuder vi dig att betala din order först när du mottagit din beställning. En perfekt service som tillåter dig att kontrollera varorna innan du betalar för dem. Fakturan skickas till din angivna mejladress så fort ordern har lämnat vårt lager.

Betalningstid är 14 dagar!

För betalningar från ett svenskt konto är betalningsmottagare:

Klarna/Nordea Finans Sverige AB (publ)
Plusgiro: 415 85 02-7 Bankgiro: 221-1555

För betalningar från ett utländskt konto gäller:

IBAN: SE58 9500 0099 6026 0036 5171
BIC/SWIFT: NDEASESS
 

 

PayPal
Om du vill handla tryggt och smidigt är PayPal ett bra alternativ. Med ett PayPal-konto kommer du enkelt kunna betala med endast din e-postadress och ditt lösenord, utan att behöva lämna ut ditt kortnummer. Om du inte redan har ett PayPal konto kan du skapa det direkt genom att klicka här.

När du handlar med PayPal kan du omfattas av PayPals köparskydd, om något mot all förmodan skulle gå fel. Skulle du behöva returnera den vara du köpt ersätter PayPal dig för dina returkostnader. Se villkor och regler för köparskydd och ersättning för eventuella returkostnader på paypal.se.

Vi tar inte ut någon avgift vid betalning med PayPal.
 

Direktbetalning

Direktbetalning
Att betala med direktbetalningar är både enkelt och tryggt. Du dirigeras om till din banks hemsida och utför köpet därigenom. Med andra ord betalar du på samma sätt som du betalar dina räkningar. Alla som är betalkunder på någon av ovanstående banker kan använda sig av detta betalsätt. Att betala via direktbetalning är kostnadsfritt. Direktbetalningar via bank sköts av DIBS som uppfyller marknadens främsta säkerhetsstandard PCI DSS.

 

Fraktkostnad
29 kr (Fraktfritt över 499 kr!)

 

Vanliga frågor & svar

Fakta och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, prishöjningar, lagerhållning, eventuellt oriktigt angivna produktbeskrivningar/tekniska specifikationer samt för slutförsäljning.


Hur returnerar eller byter jag vara?
Vi vill självklart att du ska vara nöjd med din vara och ha möjlighet att öppna förpackningen och titta närmare på produkten. Om varan inte är som du har föreställt dig har du 30 dagars öppet köp när du handlat hos oss. 

Retursedel finner du här!

Tänk på att om du har köpt en produkt, så är etiketten/emballaget/kartongen/förpackningen en del av varan. Så tejpa eller skriv inte direkt på den. Du får dock självklart öppna förpackningen så att du kan se och känna på varan. Observera att vi inte kan ta emot paket som måste hämtas på ett utlämningsställe, så skicka ej t ex. rekommenderat brev.

Hur gör jag om jag har fått fel vara?
Har du fått fel artikel skickad till dig eller om varan inte är i förväntat skick kontaktar du vår kundservice på [email protected] eller telefon +46 (10) 7502423.

Hur gör jag om jag fått en trasig/felaktig vara?
Babyshop.se följer alltid konsumentköplagen vid eventuella reklamationer, se www.konsumentverket.se. Vi står alltid för portot när det är ett fel eller en reklamation på en utskickad vara.

Om du har fått en vara som är felaktig eller måste reklameras ber vi dig att skicka en bild på reklamationen samt förklara problemet och skicka detta till vår kundservice på [email protected].
Vid en eventuell tvist så följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

3 för 2 kampanjer?
Vid kampanjerbjudanden om ”ta 3 betala för 2” erbjuder vi den billigaste varan gratis.

Retur paketerbjudanden?
Har man köpt flera varor i ett så kallat paketerbjudande eller ” ta 3 betala för 2” så måste samtliga varor returneras vid retur, det går ej att returnera enstaka varor då detta är just ett paketerbjudande.
Byte av storlek eller färg går dock bra i dessa fall med bifogad retursedel. Vid eventuell reklamation av vara, vänligen kontakta kundservice.

Var är min faktura?
Din faktura mailas alltid ut till den mailadress som du angivit hos babyshop.se med avsändare ”Klarna”, som är vår fakturapartner. Fakturan mailas i samband med att vi skickar din beställning till dig.

Har min beställning gått igenom?
Om du är osäker på att din beställning gått igenom finns det flera sätt att kontrollera detta.

- När ordern lades ska du ha fått upp en sida med rubriken ”Din order”.
- En orderbekräftelse ska ha skickats till din angivna mailadress.
- Du kan se din order under ”Din sida” när du loggar in på babyshop.se.

Kan jag byta leveransadress efter det att beställningen har lagts?
Om vi inte hunnit skicka iväg din order, så gör vi alltid vårt bästa för att kunna ändra adress. Skicka då ett mail till vår kundservice på [email protected] och skriv ”Fel leveransadress” i ämnesraden. Skriv sedan ditt ordernummer och den rätta adressen i mailet så kommer vi bekräftar när/om ändringen kunnat göras.

Det går dock aldrig att ändra adress om man valt faktura som betalsätt då måste beställningen av säkerhetsskäl alltid skickas till den adress där du är folkbokförd.

Kan jag lägga till/byta varor på min order som redan är gjord?
Efter att en order är godkänd kan vi tyvärr inte lägga till fler varor inom samma köp. Gör du istället två köp kan du kontakta oss direkt efter du gjort beställningarna så försöker vi få ihop dessa och skicka som samma paket och därmed en fraktkostnad. Det är dock viktigt att du kontaktar oss väldigt snabbt för att vi ska hinna med detta eftersom vi packar ordrar allteftersom de kommer in. Skicka ett e-mail till vår kundservice på [email protected] eller ring +46 (10) 7502423. Vi bekräftar när/om ändringen har kunnat göras.

Var är mitt paket?
Du kan spåra ditt paket med det kollinummer som mailas till dig i samma stund som ordern skickas från oss. Du kan följa paketets gång genom att fylla i ditt kollinummer på Postens hemsida.

Vad händer om min beställning blir försenad?
Vid en eventuell försening så har du rätt att häva köpet om du inte godkänner en ny leveranstid. Vill du häva ditt köp på grund av fördröjd leveranstid och har förskottsbetalat så förs pengarna tillbaka till ditt konto inom ett par dagar. Lägg dock märke till att alla varor som du kan köpa alltid skall finnas på lager så förseningar uppstår endast om det har blivit något fel på vårt lager.

Jag kan inte beställa på hemsidan?
Har du problem att beställa på hemsidan kan det exempelvis bero på att du försöker att betala med ett kontokort eller betalsätt som vi i dagsläget inte har något samarbete med tex med VISA Electron eller American Express. Du kan inte heller välja betalsätt ”Faktura” eller ”Delbetalning” om paketet ska skickas till annan adress än den du är folkbokförd på.

Vad har ni för fraktkostnad?
29 kr på ordrar inom Sverige, frakt fritt på ordrar över 499 kr!

När skickas min beställning?
Vi strävar efter att alla ordrar skickas inom en arbetsdag. Därefter tar leveransen inom Sverige 1-3 arbetsdagar med PostNord.

Jag kan inte logga in med mina inloggningsuppgifter, varför?
Kontrollera först att du använder rätt e-mailadress. Om du fortfarande inte kan logga in är det enklast att skicka efter ett nytt lösenord på sidan "Glömt lösenordet?". Där fyller du i din e-mailadress och får då ett mail med en länk. Länken klickar du på för att skapa ett nytt lösenord att logga in med.

Kan du fortfarande inte logga in är du välkommen att kontakta vår kundservice på [email protected] så hjälper vi dig. Skulle ovannämnda alternativ inte stämma in på dig vänligen, om möjligt, ta en skärmdump på hur det ser ut när problemet uppstår och kontakta vår kundservice på [email protected].

Jag kan inte beställa fler av en vara – vad betyder det?
Hos oss kan man enbart beställa varor som finns i lager. Detta för att vi ska kunna hålla våra snabba leveranser. Försöker du köpa fler antal varor än vad det finns i lager kommer det inte att gå. Systemet går då automatiskt tillbaka till det antal som finns i lager.

Använder ni er av cookies? Och vad är cookies?
På vår hemsida använder vi cookies. Det är pyttesmå filer som innehåller information som överförs till din dators hårddisk. De låter oss förstå hur du använder vår webbplats och hjälper oss att se till att vi kan ge dig den bästa och mest personliga service som vi kan. Cookies kommer inte att påverka din dator på något sätt. Den information som samlas in av våra kakor är:

• Vilken typ av webbläsare och operativsystem du använder.
• Vilken webbplats du besöker oss från.
• Vilket datum du besöker oss.
• Hur ofta du besöker oss.
• Hur länge du stannar på vår hemsida.
• Vilka av våra sidor du besöker.

Oroa dig inte, ingen av denna information kan identifiera dig som individ. Informationen används bara för att få reda på hur du som besökare använder vår hemsida. Cookies har massor av fördelar för både dig och oss.

• De tillåter oss att lagra information om dina preferenser, så att vi kan optimera vår hemsida efter de saker du gillar.
• De gör så att dina sökningar på vår hemsida går snabbare.
• De tillåter dig att göra köp hos oss.
• De ger oss mer information om hur många besökare vi har och vad ni gillar och inte gillar på våra sidor.

Om du inte vill ta emot våra cookies kan du stänga av dem i din webbläsare, men notera att detta kommer att påverka hur vår hemsida fungerar, och du kommer inte att kunna genomföra köp på webbplatsen. Funktionaliteten kan även i övrigt komma att begränsas, så att du inte får den bästa möjliga upplevelsen.

Om du fortsätter att använda vår hemsida utan att ändra dina inställningar, utgår vi från att du är glad att ta emot våra cookies.

Vad gäller vid kampanjer med*?
När vi har kampanjer kan det finnas vissa villkor och restriktioner, dessa kan du läsa mer om här.

En vara som jag köpt är nu på rea, kan jag få mellanskillnaden tillbaka?
Det svårt för oss att veta om och när något kommer på rea så tyvärr är det inte möjligt för oss att betala tillbaka mellanskillnaden på varor där priset går ner vid en rea eller kampanj.

Jag är under 18 år, kan jag handla då?
Om du är under 18 år så måste du alltid ha målsmans tillstånd för att kunna beställa hos oss.

Storleksguider

Det är inte helt lätt att välja en passande storlek till barn eftersom måtten på plaggens storlekar ofta varierar mellan olika varumärken. På den här sidan har vi samlat många av våra varumärkens specifika storleksguider för barnkläder och barnskor. Om du inte hittar storleksguiden för ett varumärke kan du titta i den generella storleksguiden för barnkläder och barnskor.

Kom ihåg att de olika varumärkenas storleksguider är rekommendationer och att passformen på de olika klädesplaggen kan skilja sig åt beroende på hur de är tänkte att sitta på kroppen.

Först följer några allmänna tips på vad som är bra att tänka på när du väljer barnstorlekar. Märkenas specifika storleksguider visar olika mycket information om storlekarna. De vanligaste kroppsmåtten som brukar mätas är höjd, bröstvidd, midjevidd, stussvidd och innerbenslängd. Längre ner ser du hur du kan ta olika mått som våra varumärkens storleksguider visar. När du mäter runt kroppen tänk på att ha en lagom hård spänning på måttbandet.

  • A: Höjden mäter du lättast genom att barnet står med hälarna mot en vägg. Sedan är det bara att mäta från golvet till huvudets topp.
  • B: Huvudomfång får du fram genom att mäta runt huvudet.
  • C: Bröstvidden mäter du runt den bredaste delen av bröstet.
  • D: Midjevidden mäter du runt den smalaste delen av midjan.
  • E: Stussvidden mäter du runt den bredaste delen av höften.
  • F: Innerbenslängden mäter du från grenen längs benet ända ner till golvet.
  • G: Axel och arm måttet mäter du från halsen till handleden.
  • H: Axelbredden får du fram genom att mäta från den ena axeln till den andra.
  • I: Ärmen mäter du från axeln till handleden.
  • J: Ytterbenslängden mäter du från midjan till foten.
  • Sedan är det bara att hitta en passande storlek.
     

Storlek Overaller
När det gäller overaller är ett generellt råd att köpa en lite för stor overall för att barnet ska kunna få plats med en tjocktröja under och för att det ska finnas utrymme för rörlighet.

När du får hem overallen och barnet tar på sig den se till att dra ner overallen ordentligt genom att ta tag i overallen på sidorna vid midjan. Då sitter overallen ordentligt och du kan se om storleken passar. När barnet sträcker upp armarna i luften ska ärmarna inte vara för korta. Byxbenen ska heller inte åka upp för långt när barnet sitter ner.

Det kan även vara knepigt att välja storlek när man köper t.ex. en overall som ska räcka en hel säsong eller om man köper inför nästa säsong eftersom de små växer så snabbt. Informationen som följer kan vara till viss hjälp när du räknar ut storleken till barnet. Barn växer som mest de första åren sedan avtar tillväxthastigheten fram till puberteten. Enligt barnhälsovården växer barn i genomsnitt 25 cm det första året, 12 cm det andra, 9 cm det tredje, 8 cm det fjärde och 7 cm det femte. Efter det är tillväxthastigheten i genomsnitt 5 cm per år fram till puberteten. Notera att detta är genomsnittssiffror så det finns skillnader i tillväxthastighet mellan kortväxta och långväxta barn.

Storlek Skor
När du shoppar skor till barn är det viktigt att hitta rätt storlek. Den generella rekommendationen är att addera 1-1,5 cm på fotlängden när du väljer storlek. Detta för att det ska finnas extra utrymme för foten att växa och för att skon inte ska vara för trång. Foten åker fram i skon när man går då är det viktig att det finns utrymme så att tårna inte kläms.

När du tittar i de olika varumärkenas storleksguider kom ihåg att storleken kan variera mellan olika skomodeller. Storleksguiderna för barnskor visar antigen sulans innermått eller fotens mått.

Foten mäts enkelt genom att placera hälen mot en plan yta t.ex en vägg. Markera sedan fotens längsta tå på ett papper då kan du enkelt mäta med en linjal i efterhand. Mät båda fötterna eftersom de kan variera i storlek. Om den ena foten är större än den andra välj en storlek efter den längsta foten.

 

 


Glöm inte att du har 30 dagars öppet köp på alla varor du beställer.

Om du har frågor om storlekar kan du kontakta vår kundtjänst.

Storleksguide 10-IS

Storleksguide Armani Junior

Storleksguide Billieblush

Storleksguide Billybandit

Storleksguide Birkenstock

Storleksguide Bobo Choses

Storleksguide Boss

Storleksguide Chipie

Storleksguide Chloé

Storleksguide Crocs

Storleksguide Desigual

Storleksguide Didriksons

Storleksguide Dondup

Storleksguide Ebbe Kids

Storleksguide Geggamoja

Storleksguide Helly Hansen

Storleksguide Hummel

Storleksguide Ida T

Storleksguide Imps & Elfs

Storleksguide Joha

Storleksguide Kavat

Storleksguide Lacoste

Storleksguide Levi's

Storleksguide Little Marc Jacobs

Storleksguide Little Pieces

Storleksguide MarMar Copenhagen

Storleksguide Melton

Storleksguide Mikk-Line

Storleksguide Mini Rodini

Storleksguide Modéerska Huset

Storleksguide Molo

Storleksguide Moon Boot

Storleksguide Moschino

Storleksguide Move by Melton

Storleksguide Noa Noa Miniature

Storleksguide Nova Star

Storleksguide Petit Bateau

Storleksguide Pinko up

Storleksguide Popupshop

Storleksguide Ralph Lauren Childrenswear

Storleksguide Reima

Storleksguide Shampoodle

Storleksguide Småfolk

Storleksguide Solamigos

Storleksguide Sorel

Storleksguide Superfit

Storleksguide Tenson

Storleksguide The Brand

Storleksguide The Tiny Universe

Storleksguide Timberland

Storleksguide Twist & Tango

Storleksguide UGG

Storleksguide Vans