Om Babyshop

Babyshop.se grundades 2006, och vi är idag stolta över att vara den ledande nätbutiken för exklusiva varumärken inom barnmode i Europa. Vårt mål är att inspirera genom att erbjuda en förstklassig shoppingupplevelse och den bästa kundservicen med en mix av välkända, lokala och internationella designade kvalitetsmärken.

På Babyshop kommer du garanterat att hitta det du som blivande förälder söker.  Vi har samlat det senaste modet som hör barnvärlden till, på ett och samma ställe för att göra din shoppingrunda snabb, enkel och inspirerande. I vårt sortiment hittar du kläder och skor för barn i åldrarna mellan 0 till 10 år, leksaker, barnvagnar, bilbarnstolar, skötväskor, barninredning och mycket mer.

Babyshops resa började när grundarna Linn och Marcus Tagesson med nyfikenhet ville starta någonting på nätet. Efter att ha lyckats komma över namnet Babyshop.se beslutade sig paret för att satsa på att sälja barnmode online, och det var då som webbutiken såg dagens ljus. Med hög entreprenörsanda, kämparglöd och kunnande är Babyshop idag mer levande än någonsin.

Babyshop hittar du Online, i din mobil och i våra 15 fysiska butiker i Norge, samt i vår flaggskeppsbutik i Sturegallerian i Stockholm, som öppnades i Augusti 2013.

Vi har vunnit flera priser, men de utnämningar vi är mest stolta över är Årets E-handel på Nordic E-Commerse Summit, Bästa Barnbutik på Habit Modegala och Årets E-handel på Retail Awards.

Hitta samtliga kontaktuppgifter till oss på sidan Kontakta oss.


Organisationnummer: 556699-1542

Babyshop store

Babyshop Store är en barnbutik som är belägen i Sturegallerian i centrala Stockholm. Hos oss finner du allt ifrån barnkläder och barnprodukter, barnvagnar och tillbehör, barnskor, till gravidkläder från välkända varumärken såsom Ralph Lauren, Colmar, Burberry, Mini Rodini, The Brand, Bugaboo, Elodie Details och många fler. Allt från nyfödda barn & upp till 10 år och gravida kvinnor. En barnbutik som passar alla modemedvetna vuxna och barn som letar efter de senaste, snyggaste och smartaste barnprodukterna och barnkläderna.

Babyshop Store erbjuder ett brett och noga utvalt sortiment med hög personlig service och produktkunskap. Vi har möjlighet att hjälpa dig som kund att beställa hem varor från nätet, när det inte finns i butiken. Vi erbjuder även dig som kund att beställa på nätet och få hämta ut det i butiken i Sturegallerian. Om du lagt din order innan kl.16.00 måndag till torsdag kan du hämta ut det två dagar senare efter kl. 12.00 För order lagd efter kl. 16.00 på torsdag tom söndag finns ditt paket att hämta på tisdag efter kl 12.00. Ett fraktfritt och smidigt sätt som garanterar att du får dina favoriter ur vårt sortiment. Om du önskar att returnera det du köpt via webben i butiken är du också varmt välkomna.

Film & lekhörna till barnen!

Tänk att få handla i lugn och ro bland välkända varumärken & handplockade designers medans barnen underhåller sig själva. Det är möjligt i och med vår lilla film & lekhörna där barnen kan gå in i fantasins värld med våra spännande filmvisningar och roliga leksaker medan du shoppar.

Välkomna in!

Bild på butiken

Öppettider

Måndag - Fredag 10-19
Lördag 10-17
Söndag 12-17

Kontakt

Sturegallerian, Stureplan 4
114 35 Stockholm
Telefon: 0722-226416
E-mail: [email protected]

Kontakta oss

Har du några frågor till oss på Babyshop.se? Tveka inte att kontakta oss:

Kundservice:

Öppettider:

Mån-tor kl 08:00-23.00
Fredag kl 08:00-17:00

Söndag 16:00-23:00

Tel: + 46 (10) 7502423
E-mail: [email protected]
 

 

För kontakt med vår butik i Sturegallerian:
 

Babyshop Store
Sturegallerian, Stockholm

Öppettider:
Måndag - Fredag 10-19
Lördag 10-17
Söndag 12-17

E-mail: [email protected]
Tel: 0722-22 64 16

Returer & Lager:

Babyshop Sthlm AB
Box 87
551 12 Jönköping

Huvudkontoret:

Babyshop.se
Valhallavägen 117 F
115 31 Stockholm
Sweden



 

Mailfrågor till vår kundservice besvaras senast inom 24 timmar på vardagar.

Babyshop.se drivs som ett aktiebolag och har organisationsnummer: 556699-1542

 

Leveransvillkor
Notera! Villkoren nedan reglerar endast leveranser inom Sverige.

Orderbekräftelse
När du har gjort din beställning och godkänt den skickar vi en orderbekräftelse via e-post till dig.

Leveransbekräftelse
När vi har packat din order skickar vi ytterligare en bekräftelse, en leveransbekräftelse. Från det kan du gå in på ”Min Sida” för att hitta mer information om din order.

Fraktkostnader
29 kr inom Sverige. Fri frakt på alla beställningar över 499 kr!

Beräknad leveranstid
1-3 arbetsdagar med Posten.
1-2 arbetsdagar med UPS.

Våra leveranssätt

Posten Norden
Vi har valt Posten som distributör på grund av deras många och spridda utlämningsställen, deras snabba och trygga leveranser samt smidiga leveranser rakt ned i brevlådan (för de mindre varorna). Detta för att vi ska kunna vara så tillgängliga som möjligt för er kunder runt om i landet.


UPS Express Saver
UPS har vi som vår andra distributör då vi även vill ge våra kunder möjligheten att få alla storlekar på paket levererat direkt hem till dörren med en kort leveranstid. Om man inte är hemma när paketet levereras får man en avi i brevlådan. På avin informerar UPS om när de har varit vid leveransadressen och att de återkommer dagen efter vid samma tid eller att man kan ringa dem och ändra adress om man skulle vilja. Vi rekommenderar därför alla som beställer via UPS att skriva in den adress som man troligen kommer att befinna sig på dagen efter beställning mellan 09-18, det kan också vara en alternativ adress som tillexempel din jobbaddress. UPS gör alla sina leveranser mellan 09-18 och alla paket som skickas med UPS kräver en signatur vid leveransen.


Butik Sthlm
Hämta ditt paket i vår butik i Sturegallerian, Stockholm. Om du lagt din order innan kl.15.30 måndag till torsdag kan du hämta ut det två dagar senare efter kl. 12.00 För order lagd efter kl. 15.30 på torsdag tom söndag finns ditt paket att hämta på tisdag efter kl 12.00. Vänligen notera att du har 7 arbetsdagar på dig att hämta ut ditt paket i Babyshop Store och glöm inte att ta med legitimation.

Babyshop store Sturegallerian,
Stureplan 4 11436 Stockholm
Tel: 0722226416
Måndag-fredag 10.00-19.00
Lördag 10.00-17.00
Söndag 12.00-17.00

Försening
Vid eventuell försening har du rätt att häva köpet om du inte godkänner en ny leveranstid. Vill du häva ditt köp på grund av fördröjd leveranstid och har förskottbetalat förs pengarna tillbaka till ditt konto inom ett par dagar. Har du valt att betala med faktura så makulerar vi den.

Är du under 18 år?
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att beställa hos oss!

Byte & Retur

Byte & Retur

Returrätt

Vi vill självklart att du ska vara nöjd med din vara och ha möjlighet att öppna förpackningen och titta närmare på produkten. Om varan inte är som du föreställt dig har du 30 dagars öppet köp när du handlat hos oss.

Vid retur ska varan skickas i originalskick. Varan ska vara oanvänd och ha med originalförpackningar samt etiketter/taggar ska sitta fast på plagget.
Kontrollera alltid din vara när du mottagit den och kontakta alltid vår kundservice om du har mottagit en vara som inte levererats i förväntat skick enligt våra restriktioner.
Skriv eller klistra inte något på originalförpackningarna, som t.ex. skokartonger då dessa ska tillbaka till oss i ursprungligt skick.

På grund av hygieniska skäl godtar vi inte returer av:
Nappar och nappflaskor
Hårband, diadem och hårspännen
Underkläder
Badkläder

Vid retur, följ nedanstående steg:
I din beställning medföljer en förbetald fraktsedel samt en retursedel (saknar du din fraktsedel? Vår kundservice kan hjälpa dig att ordna en ny)

1.  Fyll i retursedeln som medföljer i paketet eller så hittar du denhär och lägg ner tillsammans med varorna du önskar returnera i emballaget du mottog dina varor i eller i annan förpackning. Förslut väl.
2. Klistra fast den förbetalda fraktetiketten på utsidan av påsen/paketet och lämna in hos ditt närmaste postombud.

OBS! Du som kund har ansvaret för att din retur når oss. Notera kolli-ID på paketet som du sänder i retur till oss och be ditt ombud om kvitto när du lämnar in paketet.

Kostar det någonting att göra en retur?
Det tillkommer en kostnad á 39 SEK för returporto när du väljer att göra en retur. Detta justeras i samband med att vi har mottagit din retur.

Om du vill bekosta returkostnaden själv vänligen meddela det till vår kundservice så att du inte debiteras någon extra returkostnad. Observera att vi ej kan ta emot returer via DHL eller Schenker.

Byte?
Önskar du byta storlek eller färg på en vara? Självklart bjuder vi på ett byte! På din retursedel finns en kod som ger dig fri frakt vid ny orderläggning. Erbjudandet gäller 7 dagar efter det att du mottagit ditt paket. 
Vid byte ska varan skickas i originalskick. Varan ska vara oanvänd och ha med originalförpackningar samt etiketter/taggar ska sitta fast på plagget.

3 för 2 kampanjer?
Vid kampanjerbjudanden om ”ta 3 betala för 2” erbjuder vi den billigaste varan gratis.

Retur Paketerbjudanden?
Har man köpt flera varor i ett så kallat paketerbjudande eller ” ta 3 betala för 2” så måste samtliga varor returneras vid retur, det går ej att returnera enstaka varor då detta är just ett paketerbjudande.
Byte av storlek eller färg går dock bra i dessa fall med bifogad retursedel.
Vid eventuell reklamation av vara vänligen kontakta kundservice.

Har du handlat din vara på kampanj som nu utgått?
Kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig att justera priset i efterhand på din nya beställning.

Fel/reklamation
Du som kund ansvarar för att packa upp och kontrollera att produkterna i ditt paket är felfria inom 7 dagar från att du har mottagit dem.
Om det skulle vara något fel på din vara när den kommit hem till dig ber vi dig att alltid kontakta vår kundservice innan du skickar tillbaka varan till oss på + 46 (10) 7502423 eller [email protected].
Babyshop.se följer komsumentköplagen vid reklamationer, se www.konsumentverket.se.

Har ni mottagit min retur?
Det tar generellt 7-10 dagar för en retur att nå vårt lager samt hanteras. Observera att vid rea och kampanjperioder kan det dröja någon dag extra på grund av fler returer än vanligt.
Du får alltid en bekräftelse via mail så fort din retur är mottagen och hanterad.

Återbetalning
Alla våra beställningar kommer in via Klarna Checkout med undantag för Paypal.

Vid registreringen av din retur meddelar vi Klarna om detta.

Om du valt vanlig faktura som betalsätt kommer du att få en korrigerad faktura skickad via e-post.  Om du har returnerat hela din order, så tar vi givetvis bort hela din faktura. Har du redan hunnit betalat din faktura, så kommer Klarna att kontakta dig för en återbetalning.

Om du har valt att betala med kort eller genom direktbetalning via din bank kommer Klarna att kontakta dig för en återbetalning.

Klarna reserverar sig för att en återbetalning kan ske inom upp till 14 dagar efter registrerad retur men oftast tar det endast några bankdagar.

Har du betalat via Paypal återbetalar vi dig till ditt Paypal konto och pengarna har du åter inom 2-5 bankdagar.

Eventuella fel i produkt- och prisinformation
Vi reserverar oss för eventuella fel i produkt- och prisinformation och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Vid tvist
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (www.arn.se) rekommendationer.

Betalsätt

Kontokort
Idag kan du betala dina varor på Babyshop.se med VISA, MasterCard eller Eurocard. Det är kostnadsfritt att betala med kontokort!
 

DIBS skyddar din information
DIBS är ett svenskt företag som hanterar online-verifiering av kreditkort på ett säkert, snabbt och enkelt sätt. När du fyllt i dina kortuppgifter krypteras kontokortsnumret direkt. Kommunikationen till DIBS-servern går via en krypterad direktförbindelse (https). När sedan din information skickas till banken används bankens säkerhetssystem.

Vid betalningen är det alltså två kommunikationsvägar som skyddas:

1. Kommunikationen mellan slutkonsument och DIBS
2. Kommunikationen mellan DIBS och banken

För kommunikationen mellan slutkonsument och DIBS används SSL-kryptering. DIBS använder sig av den starkaste kryptering som finns tillgänglig på marknaden med 128-bitarsnyckel. Det betyder att du dels kan vara säker på att du är uppkopplad mot just DIBS server, och dels att ingen annan än DIBS kan se din information.

I kommunikationen med bankerna använder DIBS samma säkerhetssystem som används av bankerna vilket garanterar den högsta säkerheten. DIBS uppfyller även kraven för marknadens främsta säkerhetsstandard PCI DSS.

 

Checkout
Med Klarna checkout erbjuder vi dig att betala din order först när du mottagit din beställning. En perfekt service som tillåter dig att kontrollera varorna innan du betalar för dem. Fakturan skickas till din angivna mejladress så fort ordern har lämnat vårt lager.

Betalningstid är 14 dagar!

För betalningar från ett svenskt konto är betalningsmottagare:

Klarna/Nordea Finans Sverige AB (publ)
Plusgiro: 415 85 02-7 Bankgiro: 221-1555

För betalningar från ett utländskt konto gäller:

IBAN: SE58 9500 0099 6026 0036 5171
BIC/SWIFT: NDEASESS
 

 

PayPal
Om du vill handla tryggt och smidigt är PayPal ett bra alternativ. Med ett PayPal-konto kommer du enkelt kunna betala med endast din e-postadress och ditt lösenord, utan att behöva lämna ut ditt kortnummer. Om du inte redan har ett PayPal konto kan du skapa det direkt genom att klicka här.

När du handlar med PayPal kan du omfattas av PayPals köparskydd, om något mot all förmodan skulle gå fel. Skulle du behöva returnera den vara du köpt ersätter PayPal dig för dina returkostnader. Se villkor och regler för köparskydd och ersättning för eventuella returkostnader på paypal.se.

Vi tar inte ut någon avgift vid betalning med PayPal.
 

Direktbetalning

Direktbetalning
Att betala med direktbetalningar är både enkelt och tryggt. Du dirigeras om till din banks hemsida och utför köpet därigenom. Med andra ord betalar du på samma sätt som du betalar dina räkningar. Alla som är betalkunder på någon av ovanstående banker kan använda sig av detta betalsätt. Att betala via direktbetalning är kostnadsfritt. Direktbetalningar via bank sköts av DIBS som uppfyller marknadens främsta säkerhetsstandard PCI DSS.

 

Fraktkostnad
29 kr (Fraktfritt över 499 kr!)

 

Vanliga frågor & svar

Fakta och prisuppgifter lämnas med reservation för skrivfel, prishöjningar, lagerhållning, eventuellt oriktigt angivna produktbeskrivningar/tekniska specifikationer samt för slutförsäljning.

Hur returnerar eller byter jag vara?
Vi vill självklart att du ska vara nöjd med din vara och ha möjlighet att öppna förpackningen och titta närmare på produkten. Om varan inte är som du har föreställt dig har du 30 dagars öppet köp när du handlat hos oss. 

Retursedel finner du här!

Tänk på att om du har köpt en produkt, så är etiketten/emballaget/kartongen/förpackningen en del av varan. Så tejpa eller skriv inte direkt på den. Du får dock självklart öppna förpackningen så att du kan se och känna på varan. Observera att vi inte kan ta emot paket som måste hämtas på ett utlämningsställe, så skicka ej t ex. rekommenderat brev.

Hur gör jag om jag har fått fel vara?
Har du fått fel artikel skickad till dig eller om varan inte är i förväntat skick kontaktar du vår kundservice på [email protected] eller telefon +46 (10) 7502423.

Hur gör jag om jag fått en trasig/felaktig vara?
Babyshop.se följer alltid konsumentköplagen vid eventuella reklamationer, se www.konsumentverket.se. Vi står alltid för portot när det är ett fel eller en reklamation på en utskickad vara.

Om du har fått en vara som är felaktig eller måste reklameras ber vi dig att skicka en bild på reklamationen samt förklara problemet och skicka detta till vår kundservice på [email protected].
Vid en eventuell tvist så följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

3 för 2 kampanjer?
Vid kampanjerbjudanden om ”ta 3 betala för 2” erbjuder vi den billigaste varan gratis.

Retur paketerbjudanden?
Har man köpt flera varor i ett så kallat paketerbjudande eller ” ta 3 betala för 2” så måste samtliga varor returneras vid retur, det går ej att returnera enstaka varor då detta är just ett paketerbjudande.
Byte av storlek eller färg går dock bra i dessa fall med bifogad retursedel. Vid eventuell reklamation av vara, vänligen kontakta kundservice.

Var är min faktura?
Din faktura mailas alltid ut till den mailadress som du angivit hos babyshop.se med avsändare ”Klarna”, som är vår fakturapartner. Fakturan mailas i samband med att vi skickar din beställning till dig.

Har min beställning gått igenom?
Om du är osäker på att din beställning gått igenom finns det flera sätt att kontrollera detta.

- När ordern lades ska du ha fått upp en sida med rubriken ”Din order”.
- En orderbekräftelse ska ha skickats till din angivna mailadress.
- Du kan se din order under ”Din sida” när du loggar in på babyshop.se.

Kan jag byta leveransadress efter det att beställningen har lagts?
Om vi inte hunnit skicka iväg din order, så gör vi alltid vårt bästa för att kunna ändra adress. Skicka då ett mail till vår kundservice på [email protected] och skriv ”Fel leveransadress” i ämnesraden. Skriv sedan ditt ordernummer och den rätta adressen i mailet så kommer vi bekräftar när/om ändringen kunnat göras.

Det går dock aldrig att ändra adress om man valt faktura som betalsätt då måste beställningen av säkerhetsskäl alltid skickas till den adress där du är folkbokförd.

Kan jag lägga till/byta varor på min order som redan är gjord?
Efter att en order är godkänd kan vi tyvärr inte lägga till fler varor inom samma köp. Gör du istället två köp kan du kontakta oss direkt efter du gjort beställningarna så försöker vi få ihop dessa och skicka som samma paket och därmed en fraktkostnad. Det är dock viktigt att du kontaktar oss väldigt snabbt för att vi ska hinna med detta eftersom vi packar ordrar allteftersom de kommer in. Skicka ett e-mail till vår kundservice på [email protected] eller ring +46 (10) 7502423. Vi bekräftar när/om ändringen har kunnat göras.

Var är mitt paket?
Du kan spåra ditt paket med det kollinummer som mailas till dig i samma stund som ordern skickas från oss. Du kan följa paketets gång genom att fylla i ditt kollinummer på Postens hemsida.

Vad händer om min beställning blir försenad?
Vid en eventuell försening så har du rätt att häva köpet om du inte godkänner en ny leveranstid. Vill du häva ditt köp på grund av fördröjd leveranstid och har förskottsbetalat så förs pengarna tillbaka till ditt konto inom ett par dagar. Lägg dock märke till att alla varor som du kan köpa alltid skall finnas på lager så förseningar uppstår endast om det har blivit något fel på vårt lager.

Jag kan inte beställa på hemsidan?
Har du problem att beställa på hemsidan kan det exempelvis bero på att du försöker att betala med ett kontokort eller betalsätt som vi i dagsläget inte har något samarbete med tex med VISA Electron eller American Express. Du kan inte heller välja betalsätt ”Faktura” eller ”Delbetalning” om paketet ska skickas till annan adress än den du är folkbokförd på.

Vad har ni för fraktkostnad?
29 kr på ordrar inom Sverige, frakt fritt på ordrar över 499 kr!

När skickas min beställning?
Vi strävar efter att alla ordrar skickas inom en arbetsdag. Därefter tar leveransen inom Sverige 1-3 arbetsdagar med PostNord.

Jag kan inte logga in med mina inloggningsuppgifter, varför?
Kontrollera först att du använder rätt e-mailadress. Om du fortfarande inte kan logga in är det enklast att skicka efter ett nytt lösenord på sidan "Glömt lösenordet?". Där fyller du i din e-mailadress och får då ett mail med en länk. Länken klickar du på för att skapa ett nytt lösenord att logga in med.

Kan du fortfarande inte logga in är du välkommen att kontakta vår kundservice på [email protected] så hjälper vi dig. Skulle ovannämnda alternativ inte stämma in på dig vänligen, om möjligt, ta en skärmdump på hur det ser ut när problemet uppstår och kontakta vår kundservice på [email protected].

Jag kan inte beställa fler av en vara – vad betyder det?
Hos oss kan man enbart beställa varor som finns i lager. Detta för att vi ska kunna hålla våra snabba leveranser. Försöker du köpa fler antal varor än vad det finns i lager kommer det inte att gå. Systemet går då automatiskt tillbaka till det antal som finns i lager.

Använder ni er av cookies? Och vad är cookies?
På vår hemsida använder vi cookies. Det är pyttesmå filer som innehåller information som överförs till din dators hårddisk. De låter oss förstå hur du använder vår webbplats och hjälper oss att se till att vi kan ge dig den bästa och mest personliga service som vi kan. Cookies kommer inte att påverka din dator på något sätt. Den information som samlas in av våra kakor är:

• Vilken typ av webbläsare och operativsystem du använder.
• Vilken webbplats du besöker oss från.
• Vilket datum du besöker oss.
• Hur ofta du besöker oss.
• Hur länge du stannar på vår hemsida.
• Vilka av våra sidor du besöker.

Oroa dig inte, ingen av denna information kan identifiera dig som individ. Informationen används bara för att få reda på hur du som besökare använder vår hemsida. Cookies har massor av fördelar för både dig och oss.

• De tillåter oss att lagra information om dina preferenser, så att vi kan optimera vår hemsida efter de saker du gillar.
• De gör så att dina sökningar på vår hemsida går snabbare.
• De tillåter dig att göra köp hos oss.
• De ger oss mer information om hur många besökare vi har och vad ni gillar och inte gillar på våra sidor.

Om du inte vill ta emot våra cookies kan du stänga av dem i din webbläsare, men notera att detta kommer att påverka hur vår hemsida fungerar, och du kommer inte att kunna genomföra köp på webbplatsen. Funktionaliteten kan även i övrigt komma att begränsas, så att du inte får den bästa möjliga upplevelsen.

Om du fortsätter att använda vår hemsida utan att ändra dina inställningar, utgår vi från att du är glad att ta emot våra cookies.

Vad gäller vid kampanjer med*?
När vi har kampanjer kan det finnas vissa villkor och restriktioner, dessa kan du läsa mer om här.

En vara som jag köpt är nu på rea, kan jag få mellanskillnaden tillbaka?
Det svårt för oss att veta om och när något kommer på rea så tyvärr är det inte möjligt för oss att betala tillbaka mellanskillnaden på varor där priset går ner vid en rea eller kampanj.

Jag är under 18 år, kan jag handla då?
Om du är under 18 år så måste du alltid ha målsmans tillstånd för att kunna beställa hos oss.

Storleksguider

Det är inte helt lätt att välja en passande storlek till barn eftersom måtten på plaggens storlekar ofta varierar mellan olika varumärken. På den här sidan har vi samlat många av våra varumärkens specifika storleksguider för barnkläder och barnskor. Om du inte hittar storleksguiden för ett varumärke kan du titta i den generella storleksguiden för barnkläder och barnskor.

Kom ihåg att de olika varumärkenas storleksguider är rekommendationer och att passformen på de olika klädesplaggen kan skilja sig åt beroende på hur de är tänkte att sitta på kroppen.

Först följer några allmänna tips på vad som är bra att tänka på när du väljer barnstorlekar. Märkenas specifika storleksguider visar olika mycket information om storlekarna. De vanligaste kroppsmåtten som brukar mätas är höjd, bröstvidd, midjevidd, stussvidd och innerbenslängd. Längre ner ser du hur du kan ta olika mått som våra varumärkens storleksguider visar. När du mäter runt kroppen tänk på att ha en lagom hård spänning på måttbandet.

  • A: Höjden mäter du lättast genom att barnet står med hälarna mot en vägg. Sedan är det bara att mäta från golvet till huvudets topp.
  • B: Huvudomfång får du fram genom att mäta runt huvudet.
  • C: Bröstvidden mäter du runt den bredaste delen av bröstet.
  • D: Midjevidden mäter du runt den smalaste delen av midjan.
  • E: Stussvidden mäter du runt den bredaste delen av höften.
  • F: Innerbenslängden mäter du från grenen längs benet ända ner till golvet.
  • G: Axel och arm måttet mäter du från halsen till handleden.
  • H: Axelbredden får du fram genom att mäta från den ena axeln till den andra.
  • I: Ärmen mäter du från axeln till handleden.
  • J: Ytterbenslängden mäter du från midjan till foten.
  • Sedan är det bara att hitta en passande storlek.
     

Storlek Overaller
När det gäller overaller är ett generellt råd att köpa en lite för stor overall för att barnet ska kunna få plats med en tjocktröja under och för att det ska finnas utrymme för rörlighet.

När du får hem overallen och barnet tar på sig den se till att dra ner overallen ordentligt genom att ta tag i overallen på sidorna vid midjan. Då sitter overallen ordentligt och du kan se om storleken passar. När barnet sträcker upp armarna i luften ska ärmarna inte vara för korta. Byxbenen ska heller inte åka upp för långt när barnet sitter ner.

Det kan även vara knepigt att välja storlek när man köper t.ex. en overall som ska räcka en hel säsong eller om man köper inför nästa säsong eftersom de små växer så snabbt. Informationen som följer kan vara till viss hjälp när du räknar ut storleken till barnet. Barn växer som mest de första åren sedan avtar tillväxthastigheten fram till puberteten. Enligt barnhälsovården växer barn i genomsnitt 25 cm det första året, 12 cm det andra, 9 cm det tredje, 8 cm det fjärde och 7 cm det femte. Efter det är tillväxthastigheten i genomsnitt 5 cm per år fram till puberteten. Notera att detta är genomsnittssiffror så det finns skillnader i tillväxthastighet mellan kortväxta och långväxta barn.

Storlek Skor
När du shoppar skor till barn är det viktigt att hitta rätt storlek. Den generella rekommendationen är att addera 1-1,5 cm på fotlängden när du väljer storlek. Detta för att det ska finnas extra utrymme för foten att växa och för att skon inte ska vara för trång. Foten åker fram i skon när man går då är det viktig att det finns utrymme så att tårna inte kläms.

När du tittar i de olika varumärkenas storleksguider kom ihåg att storleken kan variera mellan olika skomodeller. Storleksguiderna för barnskor visar antigen sulans innermått eller fotens mått.

Foten mäts enkelt genom att placera hälen mot en plan yta t.ex en vägg. Markera sedan fotens längsta tå på ett papper då kan du enkelt mäta med en linjal i efterhand. Mät båda fötterna eftersom de kan variera i storlek. Om den ena foten är större än den andra välj en storlek efter den längsta foten.

 

 


Glöm inte att du har 30 dagars öppet köp på alla varor du beställer.

Om du har frågor om storlekar kan du kontakta vår kundtjänst.

Storleksguide 10-IS

Storleksguide Armani Junior

Storleksguide Billieblush

Storleksguide Billybandit

Storleksguide Birkenstock

Storleksguide Bobo Choses

Storleksguide Boss

Storleksguide Chipie

Storleksguide Chloé

Storleksguide Crocs

Storleksguide Desigual

Storleksguide Didriksons

Storleksguide Dondup

Storleksguide Ebbe Kids

Storleksguide Geggamoja

Storleksguide Helly Hansen

Storleksguide Hummel

Storleksguide Ida T

Storleksguide Imps & Elfs

Storleksguide Joha

Storleksguide Kavat

Storleksguide Lacoste

Storleksguide Levi's

Storleksguide Little Marc Jacobs

Storleksguide Little Pieces

Storleksguide MarMar Copenhagen

Storleksguide Melton

Storleksguide Mikk-Line

Storleksguide Mini Rodini

Storleksguide Modéerska Huset

Storleksguide Molo

Storleksguide Moon Boot

Storleksguide Moschino

Storleksguide Move by Melton

Storleksguide Noa Noa Miniature

Storleksguide Nova Star

Storleksguide Petit Bateau

Storleksguide Pinko up

Storleksguide Popupshop

Storleksguide Ralph Lauren Childrenswear

Storleksguide Reima

Storleksguide Shampoodle

Storleksguide Småfolk

Storleksguide Solamigos

Storleksguide Sorel

Storleksguide Superfit

Storleksguide Tenson

Storleksguide The Brand

Storleksguide The Tiny Universe

Storleksguide Timberland

Storleksguide Twist & Tango

Storleksguide UGG

Storleksguide Vans

Lediga tjänster
På Babyshop.com säljer vi de bästa och trendigaste kläderna och produkterna för barn mellan 0-10 år. Babyshop grundades 2006 och är en del av The Luxury Kids Group som består av Alexandalexa.com, Oiidesign.se och Babyshop.no. Vi är ett dynamiskt företag som brinner för att bli den bästa återförsäljaren i världen av barnkläder i premiumklassen. Babyshop.com säljer till över 50 länder och växer i snabb takt. Nedan listar vi alla lediga tjänster.

Klicka på tjänsterna nedan för att läsa mer!